maandag 11 januari 2010

ADHD

Hoe ga je best om met een ADHD kind?

Wees positief in de gesprekken dat je voert met je kind. Doe je bezorgdheid om hen en zeg hen dat je altijd bereid bent hen te helpen als het nodig is. Voor een kind met ADHD betekent dit dat ze steeds kunnen terugvallen op iemand die meer controle heeft en alles duidelijker op een rijtje kan plaatsen.
Het is ook belangrijk om de school zo snel mogelijk op de hoogte te brengen van het feit dat je kind ADHD heeft. Wederzijdse communicatie over het gedrag van het kind is heel bevorderlijk. Behandel je kind zoals je zelf wil behandelt worden.
Wees proactief. Als je kind verandert van klas neem contact op de leraar en bespreek met hem de typische gedragen die hij kan verwachten eigen aan ADHD. Vertel hem dat ADHD kinderen het best leren op een manier waar ze actief en fysisch bij betrokken zijn.
Je kan je kind ook helpen door structuur aan te bieden. Help je kind organiseren. ADHD kinderen zijn meestal vrij chaotisch. Maak een dagplanning, schakel routines in zodat hij een patroon heeft waar hij zich kan aan houden en in herkent. Plaats de geplande activiteiten op een kalender zodat hij er steeds kan naar terug grijpen als hij iets vergeten heeft. Kinderen met ADHD hebben nood aan duidelijke regels en afspraken. Beloon hem ook als hij zich aan de afspraken houdt.
ADHD kinderen zijn meestal achter in het leerproces ten opzichte van de klasgenoten. Hou daar rekening mee en straf hem daar niet voor. Op gebied van taal en rekenen vertonen ze dikwijls een achterstand. Ze leren ook niet zo snel uit de fouten dat ze maken, ze hebben meer tijd nodig dan anderen. Probeer daar niet gefrustreerd of boos over te geraken want dat is eigen aan ADHD. Benader het kind altijd positief en stimuleer het in zijn kwaliteiten. Kinderen met ADHD krijgen dikwijls altijd negatieve kritiek en worden heel veel gestraft omwille van ongecontroleerd gedrag. Daarom is het belangrijk dat er een persoon die positief bekrachtigt.




bron: http://www.bachbloesemadvies.be

Geen opmerkingen: