VVE-programma:
Gehanteerd wordt de omschrijving zoals die vanaf de eerste VVE-regeling (mei 2000)
door het rijk is aangehouden. Een omschrijving gebaseerd op de elkaar versterkende
adviezen en rapporten van respectievelijk de Onderwijsraad, de meta-evaluatie van
Leseman, de evaluatie van de experimenten Kaleidoskoop en Piramide en het OESOrapport
Starting Strong:
• Vroeg aanvangend (2 - 3 jarigen);
• “centre based” (peuterspeelzaal, kinderopvang, basisschool);
• “doorlopend tot in het basisonderwijs” (groep 1 en 2), dus longitudinaal;
• intensief (vier dagdelen per week);
• goed opgeleid personeel (getraind om met VVE-programma te werken);
• Een keuze uit de programma’s Piramide, Kaleidoscoop en Startblokken of een
ander door de gemeente gekozen programma.
b. Doelgroep:
De doelgroep wordt gevormd door kinderen “met een leerlinggewicht groter dan 1.0”.
Bepalend voor toekenning van een gewicht is het opleidingsniveau van ouders en het
land van herkomst. In het basisonderwijs worden deze gegevens bij aanmelding aan
ouders gevraagd. Deze systematiek kan ook worden gehanteerd om bij entree in de
voorschoolse voorziening (peuterspeelzaal/kinderopvang/voorschool), of nog eerder
(consultatiebureau i.v.m. vroegsignalering), te bepalen of het kind tot de doelgroep
behoort. Overigens wordt de gewichtenregeling in 2006 herzien.
bron: www.onderwijsachterstanden.nl/
bij mij op stage doen ze aan VVE.
ik vind het goed dat dit word gedaan, vooral voor kinderen met een achterstand is dit een mooie oplossing om hen achterstand iets in te halen, en op een rustige manier iets te leren, om mee te kunnen komen met de rest van hen leeftijdsgenoten.
maandag 11 januari 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten